
Polsko. V paměti se vynořují dětské vzpomínky na generální stávku na začátku 80. let, kdy rodina jednoho z autorů měla neřešitelný problém dostat se zpátky z Polska do tehdejší ČSSR, na škvárové a cihlové domy ze stavebních zbytků, a na šedivá a zaprášená města.
To už dávno není pravda, a nejen polské dálnice, ale viditelné masivní investice do veškeré infrastruktury společně s uklizenými a opravenými vesničkami i v tom nejzapadlejším koutě země vás uvedou do úžasu a přinutí uvažovat o tom, kde a kdy jsme udělali chybu. O cyklostezkách, jejich napojení, a provedení ve městech ani nemluvě.
To zvládnete i vy
Pojďte tedy společně s námi v sedle elektrokola projet 700 kilometrů dlouhým „szlakem latarn morskich“, neboli cestou mořských majáků po celém baltském pobřeží Polska od východu na západ.
A pokud jste si právě řekli „elektrokolo, to není cyklistika“ vězte, že jakmile ho jednou opravdu zkusíte, zjistíte, že ani ono Vám nedá nic zadarmo. Umožní vám ujet násobky normálních vzdáleností, takže za den obzvlášť s plným nákladem odevzdáte stejnou porci potu a kalorií. Jen uvidíte víc, a je to větší zábava.
mapa trasy – po kliknutí otevřete kompetní detail
Data trasy
- 2x Cube Touring Hybrid 625Wh
- 700km z Tczewa do Swinoujcia (a něco navíc lodí)
- 9 dnů v sedle v srpnu 2024
- přeprava s koly Wroclaw/Tczew a Swinoujscie/Wroclaw vlakem
- kompletní náklady pro dva cca 25.000Kč
- výborná kuchyně, perfektní cyklostezky a nádherná krajina
Polsko je cenově příjemná země od cen ubytování, přes vlaky, až po stravování, navíc plná přírodních parků a cyklostezek. Nevěřte článkům o nekvalitě nebo nízké úrovni služeb. Zajeďte se někdy podívat sami, a nejspíš vám překvapením spadne brada.
Itinerář den za dnem pro inspiraci
Úvod
Pro plánování tras jsme použili mapy.cz, pro rezervaci a nákup místenek do polských vlaků polské aplikace PKP.appka a PKP intercity. Polské vlaky jezdí přesně na čas, jsou novější než v Čechách, ale jsou na léto 2-3 týdny předem totálně vyprodané.
Vzdálenosti a detaily trasy jsme volili tak, aby denní etapa vedla vždy od kempu ke kempu, a baterie s rezervou vystačila bez nabíjení během cesty.
V potaz jsme také brali dostupnost a otevírací doby obchodů, které jsou vyznačeny i v mapě na odkazu v Datech trasy (Dino, POLO market, Žabka, případně LIDL, ALDI). Tyhle malé „supermarkety“ najdete všude, ale v neděli je otevřená jen Žabka. Tady si vždy můžete dát za 5 zlotých skvělou kávu (30Kč), hot-dog ze šunkové klobásy, a nakoupit základní potraviny. Srovnání s českými upatlanými a tmavými venkovskými Jednotami v Čechách už necháme na vás.
Ovládáme základy polštiny, ale s trochou snahy to zvládnete i bez. Němčina a ruština moc nefrčí, angličtina je vzácnost.
Pro platby ve zlotých používáme kartu Revolut. Mějte ale u sebe vždy i hotovost, občas se stane, že třeba v kempu není platební terminál.
Mobilní číslo s daty máme dlouhodobě díky častým cestám vlastní polské. Podívejte se na ty ceny a žasněte. SIM koupíte s pasem v každém obchodě Orange a je jen na vás, kolika sty GB se necháte za pár drobných zasypat.
Pokud plánujete spát v kempech, s výjimkou toho v Rybině je elektřina k dispozici jen ve správcem uzamykatelném rozvaděči. Vezměte si proto sebou aspoň krátkou prodlužovačku, jinak si neškrtnete bez pomoci ostatních. My ji neměli a během cesty se nám nepodařilo ji sehnat – na stranu druhou nám to umožnilo navazovat snadno kontakty s místními :-).
Na cizince prakticky nenarazíte, celé pobřeží „patří“ Polákům. Až během posledních tří dnů jsme začali potkávat české rodinky.

1. den - Wroclaw / Rybina
Brzy ráno parkujeme ve čtvrti Borek, kompletujeme kola, a po krátké projížďce po dokonalé stezce jsme na Wroclawském nádraží. Kola vyvezeme snadno po eskalátorech, a po čekání ve stále se zahušťujícím davu na nástupišti se dereme do plného vlaku na rezervovaná mísa.
Přestupujeme v Poznani, kde je nástup ve srovnání s Wroclawí ještě větší kovbojka, a do vlaku se stačíme dostat tak tak. Naštěstí i tady se vždycky najde ochotná a pomocná polská ruka. Cestou pozorujeme chudáky, kterých je bez místenky plný vlak a celou dobu stojí na jedné noze, ještě k tomu ne té vlastní.
Díky dlouhému času zastávky na nádraží v Tczewu už vystupujeme bez problémů. Pár lidí, kteří tvoří v prostoru pro přepravu kol živou překážkovou dráhu, a kteří jsou zvědaví jak a kam jedeme, nám zase pomůže – elektrokolo je v Polsku pořád ještě něco nového a zajímavého.
Na náměstí se stavujeme v mléčném baru Kociewiak (polská samoobslužná jídelna), dáme si výborný oběd a k pití „kompot“ za pár zlotých, nakoupíme zásoby a vyrážíme po zbrusu nové stezce podél Wisly, abychom odbočili do rodinného kempu a přístavu u Marcina v Rybině.
Postavíme stan, strčíme kola do zásuvky – první a jediný kemp na cestě s klasickými volně přístupnými sloupky, ale to ještě nevíme – dáme si salát k večeři na břehu řeky, a po koupeli v masážních kabinových sprchách, které majiteli nejspíš zbyly z nějaké stavby a tak je použil, jdeme spát.
cykloodpočívadlo u stezky podél Wisly za Tczewem

když neukončíte v menu jízdu, kolo si pamatuje poslední polohu a pak jsou v mapě takovéhle věci :-)

2. den - Rybina / Gdaňsk
Po klidné noci, protože vystoupení ve stylu Maryly Rodowicz ve vedlejší hausbótové části kempu skončilo brzy, ráno balíme a vyrážíme směr Krynica Morska. V Kentech Rybackich nad kávou chvilku uvažujeme, jestli by tady nestálo za to nějakou investicí rozšířit naše portfolio nemovitostí, a pozorujeme nedělní mši v malém místním kostelíku. Protože kapacitně nestačí, je modlících se dovolenkářů plná zahrada.
Stezka se začíná vlnit po naší první pískové kose, a provoz se nebezpečně zahušťuje. Zastavujeme se na chvíli prohlédnout si nově otevřený průplav, který umožňuje lodím dostat se do Elblongu bez nutnosti plout přes ruské území, a dojíždíme na životem tepající promenádu v Krynici.
Hledám tady ruinu, kde jsem na začátku 90.tých přespal během stopu k Baltu, ale už ji dávno vzal čas a z kdysi mrtvého městečka je luxusní přímořská destinace. Fotíme se u bronzové sošky cyklistu – divočáka.
Vyběhneme náš první maják na cestě, cestou zpátky po jižní straně Krynice nás na asfaltové stezce v infarktové vzdálenosti 5 metrů míjí tentokrát živá bachyně se stádem selat, a po návratu na písečnou, ale zpevněnou cestu na kose si během jízdy s nádhernými výhledy na baltské pláže připadáme v davu cyklistů jako v hanojské dopravní špičce.
Pokračujeme dál přes městečko Jantar, abychom v Mikoszewu počkali na prám, který převáží auta, cyklisty i pěší přes řeku Wislu. Narozdíl od prámu na Odře u Zdzieszowic, který je poháněn ručně převozníkem, je tenhle velký tlačený motorovým člunem, ale i tak je to hezký zážitek.
Po přistání už jsme v podstatě na předměstí Gdaňsku. Zapadáme do příjemného a čistého kempu Orlinek, úrovní polštiny ohromujeme majitele a zažíváme první kapitolu seriálu „proszę pana, czy ma pan przedłużacz?“.
Večer si zajdeme prohlédnout vodojem, západ slunce na nekonečnou baltskou pláž a zastavíme se na vafle v pobřežní restauraci.
plavební komora průplavu mezi Zalewem Wislanym a Baltským mořem


3. den - Gdaňsk / Wladyslawowo
Protože lodní lístky na Zeglugu Gdanskou, která provozuje lodní dopravu mezi Helem a městy takzvaného Trojměstí (Gdaňsk, Gdynia, Sopoty) není možné koupit online a předem, vyrážíme brzy ráno k první pokladně v Gdaňsku.
Milá pokladní nás utvrzuje v tom, že by neměl být problém koupit lístky na námi vymodlenou linku Sopoty – Hel, takže sedáme zpátky na kola, a protože nádherné město Gdaňsk známe, projíždíme jen s malou zastávkou po Dlouhé ulici celým zatím skoro prázdným starým městem.
Po opět dokonalých městských cyklostezkách s takovými vymoženostmi, jako jsou opěrátka na nohy u semaforů, aby nemusel cyklista při čekání na zelenou sesedat, projíždíme ulicemi, parky a pobřežní promenádou až ke slavnému Sopotskému molu. Tenhle úsek byl moc hezký, a určitě se sem ještě někdy vrátíme.
U mola už stojí dlouhá fronta dychtivců, toužících se dostat na Hel, a musí být zřízena druhá „mobilní“ pokladna, která prodává lístky přímo ve frontě, aby všichni stihli odjezd plánovaný na 10:30. Nastupujeme na loď, posádka nám parkuje kola na první palubě a my si sedáme na špici lodi ven coby prevence proti mořské nemoci.
Přistání na Helu je čistý hell. Všude se motají davy dovolenkářů, kterými se skoro nedá projet, pláže i lesíky s opevněním jsou plné lidí. Dáváme si tak jen skvělé jídlo z vojenského kotle u Franka, obkroužíme výspu kosy, zaběhneme na náš druhý maják a pozorujeme místo, kde zastavují turistické vláčky a průvodci přitom pasažérům úporně ukazují něco veselého ve stromech. Nic pro nás. Hel za výlet stojí, ale jindy, než v polovině srpna.
Na nádraží fotíme vagony Českých drah, které sem v létě provozují přímý spoj, fičíme po Mierzeje Helské kolem nekonečného opevnění, a zastavujeme v Jastarni u dalšího a nejmenšího majáku z celé série.
V podvečer přistáváme v jednom z mála posledních volných penzionků na pobřeží ve Wladyslawowo, kde nás paní majitelka hostí domácím sladkým pečivem.
molo v Brzeznie mezi Gdaňskem a Sopoty


4. den - Wladyslawowo / Leba
Dnešní trasa nás zavede na úpatí Slowinského národního parku.
Ráno po vyjetí u dalšího majáku Rozewie dosušujeme na sluníčku prádlo po včerejším praní, a snídáme u POLO marketu v Jastrzembie Goře, které se přezdívá polské Monako, a která se nám zase moc líbí.
Projíždíme přes obě Karwienská blata po cestě lemované mnoha hezky opravenými staveními, a zapadáme do borovicového lesa. Z něj se během dalších desítek kilometrů vynořuje co chvíli pokaždé jiné a přitom stejné prázdninové „městečko“, jehož krátká promenáda je vždy plná nejrůznějších stánků a praská ve švech návštěvníky.
Pozdě odpoledne parkujeme v Osetniku, a po chvíli hledání se pěšky brodíme pískem v lese na kopec k majáku Stilo.
Kolem Sarbského jezera dojíždíme do Leby, jednoho z velkých dovolenkových center severního Polska. Užíváme si večer a vychutnáváme večeři v místních kavárničkách a restauracích, kde jsou jak hlásí tabule „čeští hosté mile viděni“ :-).
Přespáváme na doslech vln v jednom ze dvou obřích, vedle sebe stojících kempů, a to v Lebském Osrodku Wczasowem. Ano, samozřejmě po krátké a standardní etudě na téma předlužač.
tabule jedné z restaurací na ulici Turystycznej v Lebě


5 .den - Leba / Rowy
ráno na Wydmě Lacké
Startujeme už ve chvíli, kdy celý kemp i Leba ještě spí. Chceme být první na Lacké duně, která připomíná záběry z Namibijské pouště – dřív, než vypukne vláčkově davové šílenství.
Frčíme několik kilometrů lesem, branou do parku procházíme dlouho předtím, než bude vůbec otevřená pokladna, a parkujeme kola na odstavném parkovišti zadarmo bez poplatku 10 zlotých za jedno. Není, kdo by nás zkasíroval.
Jedinou společnost nám dělají mračna krvežíznivých obřích komárů, takže úprkem běžíme na písek, abychom se jich zbavili. Přes den tady musí fungovat slušná transfuzní stanice.
Výhra, na duně jsme úplně sami, nikde ani živáčka, a my si užíváme výhled na celý park. Dál než na první kopec se ale nedostanete, vstup do rezervace je zakázaný.
Cestou zpátky absolvujeme druhé kolo šíleného tance ve snaze zapudit upíry. Vracíme se pro věci zpátky do kempu přes stále zavřenou pokladnu, a teprve daleko za ní potkáváme první turisty směřující pěšky ke vstupu. Dneska už první nebudete …
Za odměnu snídáme sladký meloun v oblíbeném POLO marketu. Během dne pak objíždíme vnitrozemím Lebské jezero, zaplatíme vstupné do Slowinského národního parku na jeho východním konci, a vyšplháme se po mnoha stech schodech na kopec a posléze na ochoz majáku Czolpino. Z něj máte celý Slowinský park jako na dlani a Lacká duna je vlastně kousek. Jen jste museli několik desítek kilometrů objíždět jezero.
Po „hrázi“ mezi mořem a dalším jezerem jménem Gardno dojíždíme do města Rowy, kde po marném hledání volného místa v hotelu nebo penzionu končíme na posledním volném plácku v kempu Navigator.
Předlužač nám tentokrát až z recepce natáhne sám pan majitel. Díky za to !!!
Wydma Lacka, neboli trochu Namibie u Baltu


6. den - Rowy / Darlowo
Po obvyklé ranní kávě v Žabce se trochu opakuje situace ze 4. dne – zase celá šňůra jako vejce vejci podobných míst. Jakmile se začínáme blížit k Ustce, radar hlásí blížící se silnou přeháňku, a tak s předstihem zabíráme místo pod střechou skleněné autobusové zastávky na jejím předměstí. Se sílícím deštěm máme za chvíli v našem „hotelu“ plno.
Když déšť, jediný během dne na celé cestě ustává, vyrážíme dál do města a ke zdejšímu majáku, abychom se stali svědky sváteční mše na jedné z polských vojenských korvet v Ustském přístavu a prošli se i s koly po otočném mostě nad vjezdem do něj. V samoobslužné prádelně u jedné z místních Žabek s hotdogem v ruce pořádně pereme a sušíme naše skromné oblečení, když už je ten svátek.
Stezka nás na chvíli zažene hlouběji do vnitrozemí, aby nás vyplivla u majáku v Jaroslawci, kde si už poněkolikáté dáváme asi půlkilovou točenou hustou smetanovou zmrzlinu.
Po uzoučké písečné hrázi jezera Kopaň se blížíme k Darlowu, a už zdálky vidíme pláže plné lidí. Město a s ním spojený přístav v ústí řeky jsou plné pouťových atrakcí. Dostat se s koly od zdejšího majáku přes most a nebýt ušlapáni je výkonem dne.
Na oslavu přežití si dáváme zapiekanky a míchané koktejly v příjemném baru, a jedeme složit hlavu do kempu Roža wiatrow. Protože majitelka nebere karty a my máme jen 70 zlotých v hotovosti, ušetříme třetinu ceny. Naše kola vzbuzují zájem několika hostů v karavanech kolem nás, takže patálie s chybějícím předlužačem je vyřešena okamžitě.
Zjišťujeme, že z nevysvětlitelných důvodů dnes „velitelské kolo“ chvíli odmítalo komunikovat s aplikací v mobilu, takže v mapě chybí první polovina trasy z Rowů do Zaleskiego. Kilometry jsou ale napočítány správně.
ústí řeky Wieprza v Darlowu (vlevo vzadu je maják)


7. den - Darlowo / Dzwirzyno
Snídani máme dneska „objednanou“ až v Žabce mezi Bobolinem a Dambkami, takže chvíli šlapeme naprázdno. Objevujeme ale chuť kávy se skořicovým cukrem.
Dabki, vyslovuj Dembki (na české klávesnici nejsou polské znaky pro „nosové“ a) jsou dalším známým letoviskem, kde už se začíná objevovat docela dost Čechů. Celé městečko stejně jako většina baltského pobřeží obrůstá „parky“ malých, zpravidla dvoupodlažních dovolenkových domků, jejichž cena se podle billboardů i podle nabídek na internetu pohybuje okolo 0,5 milionu zlotých, což není vůbec špatné.
Na vnitrozemském břehu jezera Bukowo projíždíme okolo polí modře kvetoucího lnu, vracíme se zpátky k moři na další „kosu“, tentokrát jezera Jamno, a dojíždíme k majáku Gaski.
Hlavní zastávkou dne je město Kolobrzeg. Jde o hezké město s rozsáhlou promenádou v podobě upraveného parku, a na první pohled je zřejmé, že se změnila „letní klientela“. Oproti dosavadním letoviskům, určeným spíš pro středně a nízkopříjmové Poláky se v Kolobrzegu hromadně objevují velké luxusní hotely a apartmánové komplexy, po cestě potkáváme mondénní restaurace s excelentní kuchyní, a když do jedné takové vcházíme, bavíme se pohledy ostatních na nás v cyklistické zbroji :-).
Kolobrzeg je další z míst, kam jezdí v letní sezóně přímé spoje Českých drah, takže pokud se nudíte a nevíte kam, tohle je dobrý tip. Zároveň je zde příjemnější podnebí – v době, kdy jsme trasu absolvovali, bylo v Čechách okolo 35ti stupňů, zatímco tady se teplota pohybovala po celou dobu mezi 25ti a 28ti stupni. I když Slunce svítilo naplno.
V Kolobrzegu máme na seznamu také místní maják, a protože se nám nechce zůstávat na noc, popojíždíme ve směru naší trasy do kempu Bílý racek. Samozřejmě etuda předlužač nechybí ani tady.
maják v Kolobřehu, toho času v generální opravě


8. den - Dzwirzyno / Miendzywodzie
Snídáme v nedalekém POLO marketu a projíždíme přes městečka s Čechům rozpustile znějícími názvy Dzwirzyno, Rogowo a Mrzezyno, abchom zapadli do lesa, a zhruba dvě desítky kilometrů jeli „územím nikoho“ podél základny polské protivzdušné obrany.
Les nás vydává civilizaci v městě Niechorze, kde je další velký maják. Tady jsou davy, takže se vytrácíme k prádelně. Tentokrát má podobu na volném prostranství umístěného samoobslužného automatu se sušičkou a pračkou v kontejneru o velikosti a v provedení telefonní budky. Při čekání si zblízka prohlížíme ony jednopatrové domky, o kterých už byla řeč, a líbí se nám čím dál víc.
Po cestě se v Rewalu zastavujeme na pořádné XXL zapiekanky a za zpěvu pochodu příznivců hnutí Hare Kršna okolo si užíváme opravdovou pohodu.
Šustíme si to dál na západ, a série pravidelně se opakujících letních osad, střídaná cestou lesem, už nám začíná připadat monotónní. Po obhlídce Dziwnowa dojíždíme do Miedziwodzie, a rozhodujeme se, že trasu ukončíme v kempu Tramp kousek za ním.
Tenhle obří kemp je spolehlivě nejdražší a stojí nás zhruba 130 zlotých. Na druhou stranu má skvěle vybavená sanitární zařízení, vlastní restauraci s živou hudbou a obchod. Krom Poláků a Čechů už je tady i hodně německých značek. Přece jen, hranice už není daleko.
Večer usínáme s předpovědí deště během noci.
XXL zapiekanky – poctivý 50cm sendvič s tím, na co máte chuť za 8 až 10 zlotých


9. den - Miendzywodzie / Swinoujscie
ústí Swiny, kde plují lodě ze Štětína a kde jezdí prám spojující východní polovinu města se západní

A je tady poslední den a poslední etapa. V noci opravdu dost pršelo, ale stan, i když váží jen kilo a půl, vydržel, přestože pod podlážkou je kaluž, na které jsme spali. Investice do kvalitního provedení se už poněkolikáté zjevně vyplatila.
V ranním oparu jedeme krásným mechovým a kapradinovým lesem, a hledáme cestu na „ztracený“ maják Kikut. Je odlehlý, takže v kombinaci s denní dobou, mokrem, a vzdáleností od civilizace po cestě potkáváme jen jednoho dalšího „objevitele“. Maják se dost špatně fotí a je pro veřejnost uzavřený, ale místo má ducha.
Snídáme v Žabce ve Wiselce, protože je neděle, a cesta nás vede do národního parku Wolin. Les je nádherný, a patří k nejhezčím úsekům na celé trase.
Na jeho konci nás čekají Miendzyzdroje, a tady „je to velký“. Šílenosti v podobě obřích pyramid, lehce připomínajících Dubaj, obří apartmánové komplexy dokončené i ty ve stádiu stavby s rameny jeřábů jsou všude okolo.
Ujíždíme pryč zpátky do lesa, který zjevně kvůli příležitostem „cucnout si“ na davech turistů patří už známým obřím komárům. Kvůli nim vynecháváme prohlídku tajného podzemního města, ve kterém se nacházelo jedno z hlavních velitelství Varšavské smlouvy v případě jaderné války, a které má být hodně zajímavé. Ale krví vstup platit nehodláme.
Dojíždíme k městu Swinoujscie, a čeká nás další zklamání. Zjevně kvůli válce na Ukrajině a riziku teroristických útoků Ruska je prostor kolem ropné rafinerie, kudy musíte projet k poslednímu majáku, uzavřený a střežený armádou. Musíme to tedy vzdát a pohled na maják si užít jen z levého břehu Swiny, kam se dostaneme bezplatným přívozem od vlakové stanice.
Zbytek času trávíme touláním se po městě, a nakonec pozorováním dlouhých vlaků se dvěma desítkami vagonů, které ze Swinoujscie coby konečné a počáteční stanice vyjíždí do celého Polska.
Večer sedáme do vlaku, a po noclehu v Poznani se vracíme zpátky do Wroclawi. Auto je v pořádku, takže vše nakládáme a ukončujeme naši výpravu.


Cestu jsme vzali z východu na západ. Kvůli převažujícímu směru větru se trasa jezdí obvykle opačným směrem, ale neviděli jsme to jako zásadní problém.
Jako termín jsme zvolili polské srpnové svátky, takže jsme měli příležitost poznat snad úplně všechny Poláky. Natřískané vlaky, davy na promenádách, a kompletně vyprodaná ubytování ale stála za projížďku nádhernými lesy a krajinou, kterou potkáte jen u Baltu.
Určitě jeďte, byť jen na kousek, a dejte sledovat naši stránku na facebooku. Budeme mít větší motivaci pro vás připravovat další obsah a vám z něj nic neuteče.
Díky a ahoj v jedné stopě !!!
Pingback: podél řeky Moravy na elektrokole | Apartmán Portugalsko