
O hledání a nakupování letenek byly už popsány kilometry papíru a na internetu najdete desítky, ne-li stovky stránek. Co nám naopak v našich začátcích chybělo, byl zasvěcený a souhrnný popis jednotlivých letišť. Proč z nich letět, jak se na ně dostat, co od nich čekat …
Dnes přinášíme první pětku těch nejbližších a na dalších pět se podíváme někdy příště. Informace o nich by se vám pro vaše první nebo jakékoli další cestování bez cestovek mohly hodit, a určitě se při nákupu letenek nebojte podívat na ceny odletů ze všech.
Platí, že veškerá naše hodnocení jsou subjektivní a určitě neúplná, takže velmi uvítáme jakákoli vaše doplnění nebo opravy, například informace k Brnu, Ostravě, Pardubicím nebo Katovicím. Přidejte je prosím do komentáře jak pro nás, tak ostatní čtenáře. Děkujeme !
Vídeň – mezinárodní letiště
Taková naše „klasika“.
Za posledních 20 let prošlo letiště rozsáhlou modernizací a dnes patří mezi ta velká. Odbavuje řadu nízkonákladovek, a buď přímo, nebo přes transportní huby ve Frankfurtu, Dubaji, Istanbulu a třeba Madridu se krom řady přímých letů dostanete do celého světa.
Doprava
Vídeň nabízí excelentní přístup veřejnou dopravou z Čech. K dispozici jsou vlaková spojení i autobusové linky. Vlaková stanice je přímo pod letištěm a stačí tak vyjet eskalátory, abyste se ocitli ve vstupní hale.
Pokud pojedete vlakem, zkontrolujte cenu lístku u ČD i OBB – bývá i z Čech často výhodnější.
Pro cestu autem budete potřebovat rakouskou dálniční známku, kterou kupujte online předem. Vytvořte si dostatečnou časovou rezervu, protože projet Vídní zejména přes den je peklo.
Parkování
Dřív jsme používali buď parkování Mazur u letiště, odstavná soukromá parkoviště v okolních obcích s transferem na letiště v ceně, nebo parkoviště parktiger u vlakové zastávky směr letiště od Vídně.
Dnes už prakticky bez výjimky parkujeme v Maria-Ellend na veřejných bezplatných parkovištích, a na letišti jsme za pár minut díky příměstským vlakům ve směru od Hainburgu.
Základní orientace
Při modernizaci letiště byl k původním T1 a T2 přistavěn nový terminál T3. Odbavení pro lety zejména nízkonákladových společností najdete na T1.
Pokud jste ve vstupní hale, nedejte se zmást šipkami T1, které vás povedou překážkovou dráhou kolem celého letiště. Dojděte nakonec haly ke kavárně Starbucks, vyjeďte eskalátory schovanými vlevo za zdí do prvního patra, přejděte po krátkém ochozu opět vlevo, projděte skleněným portálem a sejděte po schodišti.
Voalá, jste na místě :-).
Rychlost kontroly
Po spuštění nového terminálu je už rychlost odbavování v zásadě v pohodě a větší zdržení vám nehrozí.
Rychlé hodnocení
- dobrá dostupnost
- široká nabídka destinací
- cena dopravy, cena parkování, ceny na letišti
- v noci je veřejná doprava směrem na Hainburg omezená
- pozor - autobusy mívají často až hodinová zpoždění
Vychytávka
Hned u východu z podzemní stanice vlaků na konci haly v zásadě „zapomenutém“ koutě na konci letiště je minimarket BILLA, kde nakoupíte jídlo a pití i ostatní zboží za normální „neletištní“ ceny.

Krakov - Letiště Jana Pavla II.
Pamatujeme ještě jeho začátky, kdy vzniklo z původně vojenského letiště, a mnohokrát jsme viděli otevírání nových linek v podobě „slavobrány“ z vodních děl hasičských vozů nad letadlem, které právě přistálo.
Dnes už je letiště velikou hvězdou na scéně, ale stále si zachovalo ducha malého benjamínka. Nabízí zajímavé lety do našich oblíbených destinací za Pyreneje, ale i do USA, Asie a mnoha míst.
Doprava
Poměrně špatně a komplikovaně dostupné veřejnou dopravou. Přes den pouze pár autobusových linek z Čech, vlaky jen s komplikovanými přestupy.
Naopak výborná dostupnost autem – letiště je prakticky hned u dálnice a vede k němu sjezd Balice. Polské dálnice jsou navíc skvělé, jen zaplatíte jeden z mála placených dálničních úseků v Polsku před Krakovem v ceně asi 10 zlotých (projíždí se mýtnou branou s pokladnou).
Parkování
Přímo v okolí letiště je řada malých soukromých parkovišť, odkud na letiště dojdete pěšky za pár minut. Cena parkování na týden je v řádu nižších stokorun. Naše oblíbené místo s automatickým odbavením je Interparking Balice.
Základní orientace
Stránky letiště najdete tady. Letiště je v jedné budově, žádná speciální navigace není potřeba.
Rychlost kontroly
Občas to bývá horší, v nárazech se vytváří fronty na 10-15 minut.
Rychlé hodnocení
- skvělá cena parkování téměř u letiště
- "domácká" atmosféra
- domluvíte se česky
- špatná dostupnost veřejnou dopravou z Čech
Vychytávka
V okolí najdete skvělé ceny ubytování, pokud odlétáte nebo přilétáte v noci a brzo ráno, případně si chcete prohlédnout město.

Praha - Letiště Václava Havla
Prostě česká tradice – je tu někdo, kdo z něj ještě neletěl? Letiště má dva terminály pro veřejné lety, a to terminál 1 pro mezinárodní lety mimo Schengen, a terminál 2 pro lety v rámci EU.
Popravdě T2 moc neznáme, zatím jsme vždycky z Prahy létali přes Frankfurt, Istanbul nebo Emiráty někam dál. Uvítáme proto, pokud do komentářů připojíte vlastní postřehy – díky moc za ně.
Doprava
Asi nejslabší stránka letiště.
Na letiště se v rámci veřejné dopravy dostanete pouze linkou Airport Express z Hlavního/Masarykova nádraží se zastávkou na Náměstí Republiky, nebo systémem pražské MHD. Obě varianty ale podle našeho názoru kapacitně nestačí. Prostě nestačí, ať už pražáci tvrdí cokoli.
Cesta autem pro nás pro nás z východu a asi i z jiných směrů má zpestření v podobě zážitku ze skvělých českých dálnic
Parkování
V okolí letiště je řada soukromých parkovišť s dopravou k terminálu, která jsou na náš vkus poměrně drahá.
Nejlepší variantou je, pokud máte v Praze kde zaparkovat, a na letiště dojet už zmíněnou MHD nebo AirportExpress linkou.
Základní orientace
Plán letiště je tady. Oba terminály jsou navzájem propojené a dá se mezi nimi přecházet pod střechou pěšky.
Není zde žádný komplikovaný labyrint jako třeba v Madridu. Jakmile projdete bezpečností kontrolou, stačí jen sledovat značení bran.
Rychlost kontroly
Při bezpečnostní kontrole jsme v zásadě nezažili nikdy větší problém, i když jsme slyšeli hrůzostrašná vyprávění o situaci v létě 2024.
Rychlé hodnocení
- dobrá nabídka destinací
- blízkost pro Středočechy, ale i Čechy obecně
- doprava, doprava, doprava
Vychytávka
V patře terminálu T1 najdete samoobslužnou jídelnu, která slouží i pro zaměstnance letiště. Pokud nepoužíváte letištní salonky, dáte si tady teplé jídlo za slušnou cenu.

Wroclaw - Letiště Nikoly Koperníka
Wroclaw vnímáme jako takového mladšího bratříčka Krakowa. Oblíbili jsme si ho během několika posledních let, a to třeba i kvůli tomu, že se rádi zastavíme ve Wroclawi ve městě na nákupy nebo prohlídku centra a kontrolu trpaslíků.
Dejte sledovat na naší stránce, aby vám neunikl v budoucnu článek o tom, jak jsme do Wroclawi dojeli ze středu Moravy na kole.
Doprava
Veřejná doprava z Čech je asi nejkomplikovanější ze všech dnes zmiňovaných letišť, a asi nemá ani smysl ji zmiňovat.
Pro nás moraváky je na druhou stranu slušná dostupnost autem s rychlou variantou po bezplatné dálnici, kde na křížení u Glivic zahnete směrem k Wroclawi místo ke Krakovu, nebo výletní trasou přes hezkou krajinu Jeseníků.
Parkování
Opět je k dispozici pár soukromých a levných parkovišť přímo v okolí, odkud dojdete pěšky. Některá nabízejí i transport, ale na těch několik set metrů to nedává smysl, asi budete déle čekat na dodávku, než když si vyjdete sami.
Zajímavá je i cena long-parkingu přímo na letišti v zóně D.
Základní orientace
Letiště je opět velmi jednoduché, v jedné budově, s jednou halou se vším pohromadě. Salonek je v patře. Pokud máte rádi 3D mapy, poslužte si.
Rychlost kontroly
Bez problémů. Máme jen veselou historku z cestování během doby COVIDu, kdy jsme s ručně psanými lístky společně se všemi pasažéry obíhali několik „kontrolních“ stanovišť různě v hale jako během branného závodu.
Rychlé hodnocení
- skvělé parkování
- dobré ceny letenek
- rychlé odbavení
- špatná dostupnost veřejnou dopravou z Čech

Bratislava – Letiště M.R. Štefánika
Takové malé pohodové a ospalé, ale moderní letištátko na okraji města, nabízející kromě evropské klasiky zajímavé lety třeba do Eilatu nebo Tel Avivu.
Využili jsme ho zatím asi jen 2x nebo 3x, ale tak nějak nám pořád připomíná doby, kdy éra nízkonákladových letů začínala a řada letišť rostla „od píky“.
Doprava
Varianty veřejné dopravy jsme po pravdě nikdy nezkoumali, protože dojezd na letiště je pohodlný přímo po dálnici. Faktem je, že z Čech jezdí několik rychlíků denně na bratislavské nádraží – jedním z nich jsme se vraceli z naší cyklovýpravy podél řeky Moravy. Dál by se dalo na letiště dojet MHD.
Pro cestu autem budete potřebovat slovenskou dálniční známku, kterou s výhodou nakoupíte online.
Parkování
Parkování za rozumný peníz je přímo před halou. Pokud byste chtěli ušetřit i těch pár korun, dá se zaparkovat ve městě a dojet autobusem MHD. Ale česká SPZ v Bratislavě, no, asi byste to měli ještě promyslet …
Základní orientace
Hmmm, sice to není letiště na Santorini, ale tady opravdu nikde nezabloudíte. Vlastně jsme nikde ani nenašli elektronickou mapu terminálu.
Rychlost kontroly
Kontrola se spouští vpodstatě pro každý let zvlášť, něco, co jsme zažili už kdysi pradávno v Brně. Fronty tak neexistují. Možná tady ještě pořád funguje „paní čtečka“, která váš kód letenky načítá ručním skenerem namísto elektronické brány.
Rychlé hodnocení
- domluvíte se česky. teda slovensky.
- občas dobrá nabídka do zajímavého místa
- superrychlé odbavení
- omezená nabídka destinací bez přestupu
Vychytávka
Vy už jste dlouho nebyli na Slovensku, co?

P.S.: Uhlíkovou stopu za všechny naše cesty se snažíme kompenzovat alespoň přes www.carbonfootprint.com. Zvažte to a přidejte se.
ahoj, teď v listopadu jsem letěl z Norimberku do Faro, z Plzně je to 2 hodiny po dálnici, parkování kousek od letišťní haly a žádný problém……zpáteční letenka pro dva vyšla na 4000,- dohromady a v Algarve bylo parádních 20-23 stupňů…..
Skvělé :-) Norimberk máme taky na listu do 2. dílu – letenky bývají dobré a ceny jsou docela prima. Jih jinak trošku zanedbáváme, tak díky za tip !!!